Retour afzender
Om mee te doen in onze samenleving, moet je begrijpen wat er in de brieven staat die je krijgt. Bijvoorbeeld van de overheid, gemeente of andere organisaties. Dit is nu lang niet altijd voor iedereen het geval.
Stickers
In Nederland wonen meer dan 2.5 miljoen mensen met een beperkte zelfredzaamheid. Ook zij openen brieven en proberen ze te lezen. Zit op jouw brief een 'Retour afzender'-sticker van Steffie? Dan is die brief te ingewikkeld.
Het is erg belangrijk dat brieven op een eenvoudige manier geschreven zijn. Zo weet de afzender van de brief dat een brief begrepen wordt en voelt de lezer van de brief zich aangesproken en zelfstandig. Dat scheelt een hoop frustratie, stress en tijd.
Ervaringsdeskundigen
Brieven makkelijker maken is hard nodig, vindt ook Danielle. Zij werkt als ervaringsdeskundige voor Steffie. Wat een brief voor haar moeilijk maakt, is “de combinatie van lange woorden en zinnen en het verrichten van een actie. Dit helaas ook vaak in moeilijke en vooral wollige taal met puntgrootte 11."
Ook Micky heeft hier last van: "Belangrijke brieven maak ik meestal niet open. En als ik dat wel doe, laat ik ze meestal door de begeleiding lezen."
Wat kan jij doen?
Gelukkig kan ook jij makkelijke brieven schrijven. Danielle en Micky hebben hiervoor een aantal tips.
-
Schrijf op B1 niveau. Wil je weten of jouw woordkeuze op B1 niveau is? Check het hier.
-
Het lettertype moet duidelijk leesbaar zijn. Het mag ook best wat groter dan 11 punten.
-
Vraag je in je brief aan de ander om iets te doen? Maak deze actie dan extra duidelijk. Bijvoorbeeld rood, onderstreept of dikgedrukt.
-
Gebruik kopjes en duidelijke witregels.
-
Schrijf korte zinnen.
-
Maak eventueel gebruik van begrijpelijke pictogrammen.
Wil je ook deze retour afzender stickers van Steffie bestellen? Klik dan hier.
Er is ook een compleet hulppakket met stickers, workshops en testpanels. Meer informatie over het hulppakket vind je hier.